Komise De, OV, ZSV, VV, HV a latiny

Složení předmětové komise De, OV, ZSV, VV, HV a latiny

Předseda:

Mgr. Barbora Štindlová - vedoucí oddělení dějepisu

Členové:

Mgr. Lenka Muchová - vedoucí oddělení výtvarné výchovy

Mgr. Dagmar Handová Navrátilová - vedoucí oddělení latiny

Mgr. Markéta Rosová Prudíková, Ph.D. - vedoucí oddělení hudební výchovy

Mgr. Ilona Pokorná - vedoucí oddělení OV, ZSV

Mgr. Kateřina Káňová, Mgr. Ladislava Fialková, Mgr. Jana Říhová, Mgr. Marcela Pospíšilová, Mgr. & Mgr. Tereza HammerováMgr. Lenka Padalíková, Mgr. Marie Nedomová

 

Tradice čištění kamenů zmizelých

Tradice čištění kamenů zmizelých Dne 7. listopadu 2024 se někteří žáci ze 4. C při příležitosti výročí Křišťálové noci podíleli na čištění kamenů zmizelých, tzv. Stolpersteine, na ulici Sokolovská, jež připomínají členy rodiny Müllerových, kteří byli zavraždeni v Treblince a Osvětimi. Gymnázium si vzalo nad těmito kameny patronát, protože dva rodinní příslušníci se řadili mezi absolventy naší školy.

Studenti mosazné tabulky pečlivě vycídili a položili na ně malé kamínky, jak je zvykem těch, kdo vzpomínají.

Tradice čištění kamenů zmizelých

V týdnu férové práce již tradičně ozdobila lípy před školou Výstava na stromech

Žáci 1. A při hodině slohu10. ročník Výstavy na stromech se tentokrát konal od 5. do 12. 10. 2024. Jedná se o celorepublikový výstavový happening na podporu důstojné práce, letošním tématem byl život pěstitelů ve světě a dopad systému Fairtrade. Naše škola se na celý týden přidala k 117 parkům, zahradám i náměstím v celé republice a umožnila studentům gymnázia či náhodným kolemjdoucím nahlédnout do životů pěstitelů kakaa, kávy, banánů nebo třeba čerstvých květin. Krátké texty a autentické fotografie poskytly možnost se zamyslet například nad vlastním nákupním chováním, nad našimi možnostmi věci měnit.

V hodinách češtiny, výtvarné a občanské výchovy pročítali mladší i starší žáci předkládané informace, diskutovali, zkoušeli navrhnout řešení uvedených problémů. Ukázalo se, že někteří jsou tématikou dobře obeznámeni, jiní o Fairtrade slyšeli úplně poprvé. V následujícím týdnu ještě studenti 4. A, 2. C a 3. C zhlédli unikátní dokument Mgr. Stanislava Komínka Kávová budoucnost.

Barbora Štindlová

10. ročník Výstavy na stromech 10. ročník Výstavy na stromech 10. ročník Výstavy na stromech 10. ročník Výstavy na stromech

Dějepisná exkurze do Muzea Vysočiny Jihlava

Nepřátel se nelekejmePoslední den před podzimními prázdninami (pátek 25. 10. 2024) jsme se my, studenti 5. A, vydali na dějepisnou exkurzi do Jihlavy. Navštívili jsme zde Muzeum Vysočiny Jihlava, kde jsme měli domluvený edukační program Staň se muzejníkem a s ním spojenou výstavu Keltové a Germáni na periferii.

Díky tomuto programu jsme si osvěžili nejn to, co už o Keltech víme, ale také jsme se dozvěděli nové a zajímavé informace (jako například, že jejich inovací byly kalhoty) a přiblížili jsme si práci muzejníka a pojmy s tím spojené.

V rámci této výuky jsme si také mohli vyzkoušet střílení z luku, držet různé keltské zbraně (dýku, kopí, meč a štít) a sestavovat rozbité kusy keramiky.

Z našeho pohledu se exkurze vydařila a těšíme se na další.

Amálie Bratránková, 5. A

Sestavování keramických nádob Sestavování keramických nádob Výcvik keltských lovcůKeltský štít po našem „zásahu“Zuzka míří na jelena

Muzikál Devět křížů

Studenti GVM na muzikálovém představení Devět křížůSpolečně se začátkem školního roku jsme také zahájili divadelní sezónu. Studenti napříč gymnáziem měli v úterý 10. září možnost zhlédnout muzikálové představení Devět křížů v Městském divadle v Brně. Muzikál, který vznikl přímo pro soubor brněnského divadla, zpracovává pověst spojenou s vesnicí Lesní Hluboké a oživuje příběh mladé lásky s tragickým koncem. Autoři Petr Štěpán a Miroslav Ondra propojili lidovou tradici s naším moderním světem a hodnotami, které přetrvávají věky. Představení plné symboliky pak dokreslila nápaditá hudba brněnského skladatele Robina Schenka. A jak se nám představení líbilo? 

Muzikál byl velice pěkný. Nejde vybrat, co bylo nejhezčí, protože jak kulisy, kostýmy, herci, tak jejich herecké výkony byly skvělé. Myslím, že jsme si to všichni užili a kdyby byla ještě někdy možnost, jela bych znovu.

Eliška Matulová 7. A

Divadlo se mi velmi líbilo. Příběh byl velmi dobře zpracovaný, takže bylo velmi lehké udržet pozornost. Muzikál byl vtipný, dramatický, ale také dojemný a romantický. Také doprovod orchestru byl krásný. Skvělé bylo, že jsme cestou zpět jeli právě kolem toho místa.

Markéta Dvořáková 7. A

Divadlo se mi moc líbilo, protože to bylo dobře zpracované. Nejlepší byla samozřejmě zmínka o Velké Bíteši. A navíc mě zaujala ta dívka, která zpívala na začátku, protože měla krásný výrazný hlas a zajímavě udělané vlasy a šaty.

Tereza Palátová 4. A

Nejvíc se mi líbilo, jak zpívali. Měli krásné hlasy. Kulisy byly krásné, vypadaly úplně reálně. Jsem moc ráda, že jsem dostala možnost se na to podívat.

Sára Procházková 4. A

Moc se mi vystoupení líbilo. Oceňuji herecké a hudební výkony všech vystupujících. Jsem moc ráda, že jsem měla tu možnost vystoupení vidět.

Anna Voborná 4. A

Muzikálové představení Devět křížů (zdroj obrázku: webové stránky Městského divadla v Brně https://www.mdb.cz/inscenace/482-devet-krizu)

Exkurze do Polska

Exkurze v PolskuVe dnech 11. až 13. září 2024, tedy v dřívějším termínu než obvykle, vyrazili studenti maturitního ročníku již tradičně k našim severním sousedům.

Tentokrát třídenní poznávací zájezd do Polska zahájili prohlídkou bývalého hlavního města a nynějšího centra Malopolského vojvodství Krakova. Prvním navštíveným místem byl areál Wawelu s královským hradem a hlavně katedrálou, kde vystoupali na věž k monumentálnímu zvonu Zikmund a kde také naopak sestoupili do krypty s ostatky významných osobností polské historie.

pdfVíce v článku Exkurze do Polska (5,76 MB)

Exkurze v Polsku

Exkurze v Polsku

Exkurze v Polsku

Exkurze v Polsku

Exkurze v Polsku

Exkurze v Polsku

Exkurze v Polsku

Exkurze v Polsku

Exkurze v Polsku

Exkurze v Polsku

Na exkurzi v denním stacionáři NESA

Na exkurzi v denním stacionáři NESAVe čtvrtek 5. 9. 2024 se třídy 7. A a 3. C vydaly do nedalekého denního stacionáře NESA. Účelem exkurze bylo představit studentům toto zařízení, jeho služby, klienty a vůbec způsob, jakým NESA funguje. Hned u dveří nás s milým úsměvem vítaly zaměstnankyně stacionáře a uvedly nás do tamější jídelny, kde jsme se dověděli mnoho zajímavých informací. Pochopili jsme, že je zde podporován nejen rozvoj člověka s mentálním a fyzickým postižením a jeho začlenění do společnosti, ale také rodina, ve které handicapovaný žije. Poté jsme se rozdělili do menších skupinek, abychom si mohli lépe projít jednotlivé místnosti, prozkoumat jejich vybavení a možnosti realizace i odpočinku, které jsou klientům nabízeny. Všechny prostory jsou speciálně upravené. Navštívili jsme kuchyň, tělocvičnu, místnost pro rozvoj jemné motoriky, dílny, ale i velmi oblíbený Snoezelen. Jedná se o speciálně vybavený prostor pro terapii, která aktivuje smysly. Tato místnost nás všechny obzvláště oslovila. Bylo nám dobře v prostředí plném světlených a zvukových podnětů, vůní a hudby. Paní, které v NESE pracují, byly milé a vlídné, mnoho pomůcek pro klienty jsme si díky nim mohli vyzkoušet na vlastní kůži. Velmi silným zážitkem byla atmosféra. Viděli jsme, s jakou láskou a obětavostí tito lidé dělají svoji práci. Je opravdu cítit, že klienti tohoto zařízení ani jejich rodiny NEjsou SAmi.

Jana Říhová

Na exkurzi v denním stacionáři NESANa exkurzi v denním stacionáři NESANa exkurzi v denním stacionáři NESANa exkurzi v denním stacionáři NESA

Tradiční vs. inovativní

Sir Nicolas Winton a žáci 4. APořádání exkurzí je na gymnáziu řadu desetiletí nedílnou součástí výuky téměř všech vyučovaných předmětů. Studenti výjezdy vnímají jako možnost být spolu mimo lavice, oddychnout si od všední rutiny a také jako způsob, jak objevit nové věci či si teoretické poznatky ověřit prakticky. Zdálo by se, že tedy není nic oblíbenější než výlety za poznáním, přesto se ale stále častěji setkáváme s tím, že se někteří studenti exkurzí nechtějí účastnit, omlouvají se, raději volí náhradní práci ve škole. Občas argumentují, že s rodiči bývá takový způsob poznávání pohodlnější, nemusejí se ohlížet na spolužáky, program mohou takřka kdykoliv upravit či zkrátit. Na podobné argumenty existuje dvojí odpověď. Buď exkurze zrušit (není to nároková složka výuky), nebo vedle těch nejosvědčenějších cest hledat novější a zajímavé.

Více v článku pdfTradiční vs. inovativní (602 KB)

Úspěch v ústředním kole Dějepisné olympiády

Zdroj fotografií: oficiální fotografie z Dějepisné olympiádyVe dnech 10. až 13. června 2024 proběhlo v Hradci Králové celostátní kolo Dějepisné olympiády. Utkali se zde soutěžící, kteří úspěšně prošli záludnými testy školního, okresního i krajského kola. Letošní ročník byl tematicky zaměřený na kořeny naší kultury, tedy na období od příchodu Cyrila a Metoděje po působení Mistra Jana Husa (863−1415).

Soutěžící se museli popasovat s vědomostním testem a v druhé části prezentovat výsledky své vlastní výzkumné práce zaměřené na nějakou stavbu, či věc ze zkoumaného období.

Do celostátního kola se probojovala také studentka našeho gymnázia Terezie Prášková z 6. A, která si pečlivě připravila práci popisující zaniklý hrad v Mostištích a vybojovala krásné 6. místo.

Terce srdečně gratulujeme a děkujeme za reprezentaci školy.

Zdroj fotografií: oficiální fotografie z Dějepisné olympiády

Zelená hora a Ležáky

Zelená hora a LežákyV pondělí 3. 6. 2024 jsme se my, třídy 5. A a 1. C, vydaly na exkurzi do Žďáru nad Sázavou a Ležáků. Brzy ráno jsme od školy všichni vyrazili autobusem do Žďáru, kde jsme navštívili Zelenou horu i s komentovanou prohlídkou. Měli jsme možnost si důkladně prohlédnout také vnitřek kostela. Následovala menší procházka kolem rybníka Konvent a poté jsme přejeli do Ležáků. Nejprve jsme zhlédli krátký dokument o historii této osady, hlavně o jejím zničení při 2. světové válce, pak následovala prohlídka menšího muzea a jeho okolí, kde tato osada stála. Nakonec jsme se vrátili zpět do Žďáru, a to do Muzea nové generace, kde jsme se dozvěděli něco o historii Žďáru a jeho kláštera. Pak už následoval jen volný čas s rozchodem a návrat domů. A i když nám počasí na úplném konci exkurze až tak nepřálo, určitě jsme si ji všichni užili.

Barbora Tomandlová, 5. A

Exkurze Zelená hora a LežákyExkurze Zelená hora a LežákyExkurze Zelená hora a Ležáky

Studentské volby do Evropského parlamentu 2024 na GVM

Studentské volby na GVMVe dnech 21. a 22. května 2024 proběhly na našem gymnáziu Studentské volby do Evropského parlamentu. Celý projekt pořádá organizace Člověk v tísni prostřednictvím programu Jeden svět na školách. Voleb se mohli zúčastnit všichni studenti starší 15 let, z možných 187 voličů se k urně dostavilo 131 z nich. Volby s přehledem vyhrála koalice SPOLU (ODS, KDU-ČSL, TOP09) s 22 % hlasů, na druhém místě skončila Česká pirátská strana s 10 % hlasů a jako třetí nejvíce zaujala strana LEPŠÍ ŽIVOT PRO LIDI s 9 % hlasů.

Cílem Studentských voleb je přispění k aktivnímu, zodpovědnému a sebevědomému občanství budoucích prvovoličů. Studenti středních škol se na základě vlastních zkušeností s pořádáním voleb seznámí s principy zastupitelské demokracie a s volebním systémem České republiky. Výsledky Studentských voleb jsou specifickou výpovědí o nejmladší generaci, o jejích názorech a postojích.

Marie Bartošová, předsedkyně volební komise na GVM

Zřizovatel organizace

Zřizovatel organizaceSeparatorFinanční podporaPodpořil
Nahoru