Výstava maturitních prací na téma Zub času
Výstava nejen maturitních prací na půdě Gymnázia Velké Meziříčí na téma
Zub času
bude otevřena veřejnosti dne 1. 6. 2022 od 17.15 h.
Složení předmětové komise De, OV, ZSV, VV, HV a latiny
Předseda:
Mgr. Barbora Štindlová - vedoucí oddělení dějepisu
Členové:
Mgr. Lenka Muchová - vedoucí oddělení výtvarné výchovy
Mgr. Dagmar Handová Navrátilová - vedoucí oddělení latiny
Mgr. Markéta Rosová Prudíková, Ph.D. - vedoucí oddělení hudební výchovy
Mgr. Ilona Pokorná - vedoucí oddělení OV, ZSV
Mgr. Kateřina Káňová, Mgr. Ladislava Fialková, Mgr. Jana Říhová, Mgr. Marcela Pospíšilová, Mgr. & Mgr. Tereza Hammerová, Mgr. Lenka Padalíková, Mgr. Marie Nedomová
Výstava nejen maturitních prací na půdě Gymnázia Velké Meziříčí na téma
Zub času
bude otevřena veřejnosti dne 1. 6. 2022 od 17.15 h.
O mimořádný úspěch v dějepisné olympiádě se v letošním školním roce zasloužil Petr Bradáč ze 7. A. Ve dnech 23. až 25. 5. 2022 se zúčastnil ústředního kola dějepisné olympiády v Hradci Králové, kam se postupně probojoval přes školní, okresní a krajské kolo. Postupem až do nejvyššího kola soutěže prokázal nejenom hluboké historické znalosti týkající se letošního tématu „Šlechta v proměnách času – šlechta na pozadí dějinných událostí 1648–1948“, ale také odevzdal zdařilou písemnou práci věnující se osobnosti Jana Podstatzkého-Lichtenštejna a emigraci jeho rodiny v roce 1948. Petrovi se v Hradci Králové přední příčky obsadit nepodařilo, nicméně už jen samotná účast v nejvyšším kole soutěže byla neopakovatelnou zkušeností a velkým úspěchem.
Ladislava Fialková
Také v letošním školním roce se studenti naší školy úspěšně zapojili do soutěže EuropaSecura. Tým ze 7. A ve složení Adam Trojánek, Viktorie Součková a Adéla Kubíčková prošel postupně základním vědomostním testem, který prověřil jejich znalosti z historie, bezpečnostní politiky ČR, EU a NATO. Do krajského kola postoupili s nelehkým úkolem vypracovat bezpečnostní analýzu na téma Ruský vliv v Evropě. I po této stránce si vedli velice dobře a dostali příležitost obhajovat svoji práci v dalším, tentokrát již ústním kole, které proběhlo 18. 5. 2022 v Jihlavě. Krajská ústní část soutěže spočívala nejen v představení vlastního projektu, ale také v přípravě oponentury na práce jejich soupeřů. Našemu týmu se nakonec do celostátního kola postoupit nepodařilo, obsadili však skvělé 5. místo.
Ladislava Fialková
Návštěvníci Večera pro Ukrajinu, který se konal 18. března 2022 na GVM, mohli zhlédnout film o ruské propagandě Svět podle Russia Today. Později k poslechu i k tanci zahrála kapela MHD.
V průběhu Večera se na dobrovolném vstupném vybralo 29 574 Kč.
Více informací a obrázků v článku Večer pro Ukrajinu (391 KB)
Společenskovědní předmět, který přispívá k utváření historického vědomí a k uchování kontinuity tradičních hodnot naší civilizace. Posiluje respekt k základním principům demokracie a podporuje vědomí jedinečnosti života, významu lidské důstojnosti a úcty k výtvorům minulých generací i současnosti. Žáci se seznamují s těmito obdobími:
Podrobnější informace o předmětu v prezentaci (PDF formát)
Prezentace (2 MB) Amose Kazdy: Nemoci ve středověku (12,75 MB)
On-line přenos - středa 2. února 2022 od 15.00 do 15.30 hodin - na Vaše dotazy týkající se dějepisu, exkurzí, ... bude odpovídat Ladislava Fialková
Eliška Součková: Antické divadlo
Základní informace
Předmět hudební výchova rozvíjí hudebnost žáků a učí utvářet vztah k hudbě a k hudebnímu umění. Vede žáka prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností k porozumění hudebnímu umění a hudbě a k jejímu aktivnímu vnímání. Umožňuje i jiné než pouze racionální poznávání světa. Při výuce jsou používány vyučovací metody, formy i pomůcky tak, aby byla hudební výchova pro žáky především radostí a zábavou.
Podrobnější informace o předmětu (PDF formát)
Výtvarná výchova umožňuje žákům a studentům racionální i iracionální poznávání světa v oblasti umění a kultury.
V procesu uměleckého osvojování světa dochází k rozvíjení specifického cítění, tvořivosti, vnímavosti jedince k uměleckému dílu a jeho prostřednictvím k sobě samému i k okolnímu světu.
Na výtvarnou výchovu navazuje v 3. a 4. ročníku vyššího gymnázia volitelný předmět výtvarná výchova 2.
Ukázky prací z jednotlivých ročníků (PDF formát)
Výstava studentských výtvarných prací DOBA COVIDOVÁ (PDF, 3,95 MB, PowerPoint, 36,65 MB)
Více fotografií v galerii půdy.
Základní informace
Jedná se o multidisciplinární předmět, ve kterém se studenti seznamují s těmito obory:
Podrobnější informace o předmětu v prezentaci (PDF formát)
On-line přenos - středa 2. února 2022 od 16.00 do 16.30 hodin - na vaše dotazy týkající se základů společenských věd, výchovného a karierového poradenství, občanské výchovy bude odpovídat Ilona Pokorná
V pondělí 8. listopadu 2021 se nám naskytla jedinečná možnost zavítat do prostor Vysoké školy polytechnické v Jihlavě. Zde se konalo vyhodnocení projektu Nadaní studenti 2020/2021, jehož cílem je podpořit zájem o vzdělání, vědu a výzkum u nadaných středoškoláků. Do tohoto projektu se mohly zapojit všechny střední školy zřizované Krajem Vysočina. Studenti měli na výběr z různorodých oblastí - od programování, přes biologii a logiku, až po psychologii.
Více v článku Nadaní studenti na Vysočině (311 KB).
Ani během distanční výuky naši studenti nezaháleli a zapojovali se do různých soutěží. Jednou z nich byla EuropaSecura.
Do soutěže se zapojily hned tři tříčlenné týmy ze 3. C, 7. A a 6. A. Všechny týmy si vedly velice dobře v základním testu, který prověřoval nejen znalosti o historii, bezpečnostní politice ČR, EU, NATO, ale také schopnost práce se slepou mapou a porozumění textu.
Všechny týmy postoupily do krajského kola, kde je čekal náročný úkol v podobě písemného vypracování bezpečnostní analýzy na přidělené téma. Tým studentů ze 3. C ve složení Jakub Simandl, Vít Rohovský a Tomáš Klíma se zabýval problematikou současného Běloruska, tým 7. A tvořený Petrem Vokounem, Lukášem Janem a Jakubem Kovářem dostal za úkol zmapovat aktuální situaci v Íránu. Viktorie Součková, Adéla Kubíčková a Adam Trojánek, členové týmu ze 6. A, vypracovali bezpečnostní analýzu týkající se Izraele a Palestiny.
Do dalšího kola, které spočívalo v ústní obhajobě vytvořeného projektu, v oponentuře práce soupeřů a v seznámení se s tématy ostatních týmů, postoupil tým 3. C. Náročného ústního kola se zúčastnili on-line formou 12. května, a přestože se jim postoupit do celostátního kola nepodařilo, odnesli si cenné zkušenosti s psaním odborné práce, uvědomili si důležitost správné argumentace, respektování názorů jiných a v neposlední řadě si rozšířili obzory v oblasti mezinárodního dění.
Ladislava Fialková