Školská rada
Výsledky voleb do Školské rady GVM (762 KB) - volby do Školské rady GVM se uskutečnily pro zástupce pedagogických pracovníků školy 24. 6. 2024, pro zákonné zástupce nezletilých žáků a zletilé studenty 26. 6. 2024.
Ohlédnutí za kulturou
Ke gymnaziálnímu vzdělávání bezesporu patří návštěvy především kvalitních kulturních akcí. Domnívám se, že se nám je podařilo v rámci předmětové komise českého jazyka i v letošním školním roce studentům nabídnout.
Před Vánocemi jsme se vypravili do kina na dánský film Rytíři spravedlnosti a v každém pololetí jsme zhlédli ve velkém sále Jupiter clubu divadelní představení připravené místními ochotnickými spolky: v prvním pololetí to byla hra Williama Shakespeara Zkrocení zlé ženy v úpravě a provedení divadelního souboru Špatně namíchaný bublifuk, v druhém pololetí pak spolek Ikaros uvedl muzikál Ubožáci. Kromě toho jsme organizovali zájezdy na představení do brněnských divadel: v Městském divadle jsme s žáky nižšího gymnázia navštívili rodinný muzikál The Addams Family, s žáky vyššího gymnázia jsme se vypravili do brněnské Reduty na inscenaci hry Karla Čapka Matka.
Další akce zajišťovaly rovněž kolegyně v rámci hudební a výtvarné výchovy. Už teď pracujeme na organizaci dalších kulturních podniků pro studenty a doufáme, že se jim budou líbit a budou je rádi absolvovat.
Dagmar Handová
Dobrovolníci v Centru Kopretina
Také v letošním školním roce pokračovala spolupráce našeho gymnázia a Centra Kopretina zřizovaného Oblastní charitou Žďár nad Sázavou. Toto centrum připravuje programy pro maminky s dětmi, a navíc v tomto školním roce začalo nabízet tvoření pro mateřské školky. Naše studentky se v průběhu celého roku zapojovaly jako dobrovolnice do organizace těchto akcí. Mohli jste se s nimi setkat v září na Dni zdraví na náměstí, na Mikulášské nadílce, na oslavách Dne Země, které se letos nesly v duchu tématu „Země ve vesmíru“, nebo se s nimi můžete setkat o prázdninách na příměstském táboře, který bude Kopretina pořádat.
Více informací a fotografií v článku Dobrovolníci v Centru Kopretina (1 MB)
Hravá dvouhodinovka češtiny
Ve středu 19. června 2024 si studenti kvarty připravili program pro své mladší spolužáky z primy. Vzniklo tak 14 stanovišť, na nichž se musely soutěžní dvojice poprat s pestrými úkoly z mluvnice i literatury. Primáni absolvovali například běhací diktát, záludnou křížovku, rozřazování zájmen dle druhů, rozeznávání druhových číslovek. Na jiných stanovištích museli spojit postavy s názvem literárního díla, určit literární žánr ukázky či najít to správné rýmové schéma.
Díky krásnému počasí se celý program mohl odehrávat na hřišti za gymnáziem.
Dojmy studentů 1.A:
Soutěž se mi moc líbila. Lidi na stanovištích byli vtipní a všechno hezky vysvětlili. Bylo dobré zopakovat si češtinářské věci. Některé mě překvapily, ale většina úkolů byla jednoduchá.
Soutěž byla fajn, byla jsem ráda, že jsme místo trčení ve třídě běhali venku. Asi nejvíc se mi líbilo stanoviště, kde se hádaly filmy podle obrázků. Některá hodnocení byla ale moc přísná.
Bavilo mě na tom to, že jsem tam mohla být v týmu. Bylo hezky, takže bylo dobré, že jsme byli venku. Určitě bych aktivitu někdy zopakovala.
Nejvíce se mi asi líbilo, jak jsem tam musel běhat a řadit slova na spisovná a nespisovná, a i jinak jsem si soutěžení užil.
Na soutěži se mi líbilo, že to organizovala kvarta, že úkoly, které jsme měli dělat, nebyly moc složité na pochopení, a taky, že jsme nemuseli moc dlouho čekat na další stanoviště.
Soutěžení bylo zajímavé zpestření na konci roku. Moc se mi líbilo, že to pro nás dělala jiná třída a ne učitelé. Moc mě to bavilo.
Studenti kvarty si pochvalovali nasazení a šikovnost žáků primy a byli rádi, že si mohli aktivity nachystat a vyzkoušet. Uvědomili si také, že role pedagoga není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá. Mnoho z nich se shodlo, že by si v budoucnu něco podobného rádi zopakovali.
Úspěch v ústředním kole Dějepisné olympiády
Ve dnech 10. až 13. června 2024 proběhlo v Hradci Králové celostátní kolo Dějepisné olympiády. Utkali se zde soutěžící, kteří úspěšně prošli záludnými testy školního, okresního i krajského kola. Letošní ročník byl tematicky zaměřený na kořeny naší kultury, tedy na období od příchodu Cyrila a Metoděje po působení Mistra Jana Husa (863−1415).
Soutěžící se museli popasovat s vědomostním testem a v druhé části prezentovat výsledky své vlastní výzkumné práce zaměřené na nějakou stavbu, či věc ze zkoumaného období.
Do celostátního kola se probojovala také studentka našeho gymnázia Terezie Prášková z 6. A, která si pečlivě připravila práci popisující zaniklý hrad v Mostištích a vybojovala krásné 6. místo.
Terce srdečně gratulujeme a děkujeme za reprezentaci školy.
Zelená hora a Ležáky
V pondělí 3. 6. 2024 jsme se my, třídy 5. A a 1. C, vydaly na exkurzi do Žďáru nad Sázavou a Ležáků. Brzy ráno jsme od školy všichni vyrazili autobusem do Žďáru, kde jsme navštívili Zelenou horu i s komentovanou prohlídkou. Měli jsme možnost si důkladně prohlédnout také vnitřek kostela. Následovala menší procházka kolem rybníka Konvent a poté jsme přejeli do Ležáků. Nejprve jsme zhlédli krátký dokument o historii této osady, hlavně o jejím zničení při 2. světové válce, pak následovala prohlídka menšího muzea a jeho okolí, kde tato osada stála. Nakonec jsme se vrátili zpět do Žďáru, a to do Muzea nové generace, kde jsme se dozvěděli něco o historii Žďáru a jeho kláštera. Pak už následoval jen volný čas s rozchodem a návrat domů. A i když nám počasí na úplném konci exkurze až tak nepřálo, určitě jsme si ji všichni užili.
Barbora Tomandlová, 5. A
Státní zkouška z psaní na klávesnici 2024
Koncem školního roku se na naší škole konala státní zkouška z psaní na klávesnici. Zkouška se skládá ze tří disciplín, žáci prokazují své dovednosti při desetiminutovém opisu textu, dále při přípravě obchodního dopisu a tvorbě tabulky dle státní normy. Zkoušku konalo jedenáct žáků, všichni úspěšně. Získali tak vysvědčení, které na rozdíl od řady komerčních certifikátů je vydáváno a garantováno přímo ministerstvem školství, a tudíž dává svému držiteli značnou výhodu při pracovních pohovorech. Státní zkoušky mají více než šedesátiletou tradici a jsou obecně velmi známé mezi zaměstnavateli, kteří vědí, že absolvování zkoušek garantuje vysokou úroveň dosažených znalostí a dovedností. Uchazeči tak absolvování zkoušky pomáhá při uplatnění se na trhu práce.
Martin Trojan