Zase u sousedů, tentokrát ve Vídni
Dne 22. dubna roku 2024 jsme se jakožto třetí ročník vyššího gymnázia vydali na zájezd do Vídně. Ještě před příjezdem jsme dostali nelehký úkol: Zeptat se Vídeňanů na pár otázek v němčině a zapsat si odpovědi. Z překvapení a všemožných jiných pocitů jsme se ale rychle dostali po příjezdu k první zastávce, slavnému Hundertwasserhaus a nedaleké Hundertwasser Village. Po prohlídce geniálně vytvořeného areálu nás čekala cesta do centra, kde jsme se po procházce kolem slavné Staatsoper dostali ke Stefansdomu. Zde jsme se rozdělili na poloviny – zatímco část šla plnit úkoly během volného času, my zbylí jsme šli navštívit interaktivní expozici Time Travel, která byla opravdu zajímavým zážitkem. Pak došla s volným časem řada i na nás. Nutno říct, že i přes menší nedostatky jsme se toho zhostili bravurně a při srazu jsme měli otázky všechny zodpovězené. Pak už nás čekala jen procházka areálem Hofburgu a okolí, odkud jsme se vydali autobusem na poslední zastávku – zámek Schönbrunn s jeho velkolepými zahradami. A po procházce zahradami zbývala jen cesta domů. Celkově si myslím, že exkurze se vydařila a nakonec jsme krásám Vídně podlehli i my.
Za 7. A a 3. C Jakub Kliment
Jaderná maturita 2024
Ve dnech 24. až 26. dubna 2024 jsme měli tu čest účastnit se Jaderné maturity v Jaderné elektrárně Dukovany. Celkem jsme byli čtyři ze třetího ročníku vyššího gymnázia: Markéta Homolová s Lucií Chalupovou za 3. C a Tomáš Kučera s Petrem Tomanem za 7. A.
První den proběhlo uvítání a několik přednášek seznamujících nás se základními funkcemi primárního (reaktor) a sekundárního (turbíny) okruhu jaderné elektrárny. Po obědě dále následovala exkurze do jedné ze dvou strojoven, kde jsme mohli na vlastní oči vidět většinu sekundárních okruhů dvou reaktorových bloků čítajících mimo jiné čtyři turbíny se čtyřmi generátory a kondenzátory, které slouží k odvodu zbytkového tepla do chladících věží. Den jsme zakončili prohlídkou infocentra, kde jsme si zopakovali některé dříve nabyté informace.
Druhý den jsme se částečně seznámili s fyzikou, která stojí za funkcí jaderného reaktoru, a s generací a hospodařením s elektrickou energií v elektrárně. Dále následovala přednáška o radiační ochraně, při níž jsme zjistili, že JE Dukovany je jedna z nejbezpečnějších na světě. Celkově nás zaujalo množství ochranných a záložních systémů, kterými elektrárna disponuje, hlavně pak ohromné množství výkonných turbodieslových motorů, které slouží k bezpečnému odstavení elektrárny v případě ztráty ostatních mnoha záložních zdrojů elektrické energie. Po přednáškách následovaly exkurze do skladu použitého paliva, do krytu, kterých je v elektrárně mnoho a slouží k zabezpečení zaměstnanců v případě havárie, a na trenažér, na němž se cvičí budoucí operátoři.
Poslední den jsme absolvovali krátký znalostní test. Krály a královnami Jaderné maturity jsme se sice bohužel nestali, ale ostudu jsme rozhodně také neudělali, a podařilo se nám dokonce ukořistit fotografie s absolutním králem Jaderné maturity Petrem Wallou (na poslední fotce uprostřed). Následovala přednáška o nových typech reaktorů a plánu rozšíření Jaderné elektrárny Dukovany, dále přednášky o možnostech uplatnění po studiu na jaderných fakultách různých vysokých škol. Byli jsme také seznámeni s programy, ve kterých ČEZ nabízí budoucím a součašným technicky orientovaným studentům se zápalem pro jadernou energii finanční spolupráci. Akce byla zakončena setkáním se současným ředitelem elektrárny Romanem Havlínem a společným fotografováním.
Celou dobu se o nás ČEZ a hlavně pak paní Linda Navrátilová hezky starali a na konci nás zahrnuli množstvím dárků − tričkem Jaderné maturity, batohem a lahví ...kde jinde.cz, bločkem, propiskami a slunečními brýlemi, takže budoucím třeťákům můžeme akci jen doporučit.
Vítězství a třetí místo v krajském kole SOČ
Letošního ročníku SOČ se na naší škole zúčastnili dva studenti – Stanislav Toufar (4.C) a Viktorie Vildová (3. C).
Stanislav Toufar soutěžil v oboru č. 16: Historie s prací „Examinace 3D metod na archeologickém materiálu z Karlova náměstí v Třebíči“. Cílem jeho práce bylo otestovat a využít dostupné 3D dokumentační metody při dokumentaci desíti objektů z archeologického výzkumu v Třebíči.
Viktorie Vildová soutěžila v oboru č. 6: Zdravotnictví s prací „Modulace stresu endoplazmatického retikula jako cesta za efektivnější imunoterapií u karcinomu ovaria“. Ve své práci Viktorie shrnula aktuální poznatky o molekulární podstatě vlivu stresu endoplazmatického retikula na imunitní stav a imunoterapii u ovariálního karcinomu, který patří k jednomu z nejzávažnějších nádorových onemocnění u žen v ČR. V praktické části prokázala, že modulací stresu endoplazmatického retikula je možné navodit silnější imunitní reakci, zlepšit funkci imunitních buněk a zvýšit citlivost nádorových buněk k proapoptické signalizaci, což má za následek jejich účinnější eliminaci imunitními buňkami.
Školní kolo obhajob proběhlo 29. února v aule našeho gymnázia. Oba studenti prokázali schopnost realizovat praktický výzkum, pracovat s prameny a s daty a své výsledky formulovat a prezentovat na velmi vysoké úrovni. Práce tedy ve školním kole obhájili a postoupili do okresního kola, které se konalo 22. března na Gymnáziu ve Žďáru nad Sázavou.
V tomto kole Stanislav i Viktorie své kategorie vyhráli, a oba tak postoupili do kola krajského. To se konalo 25. dubna na Gymnáziu Třebíč. Stanislav v oboru Historie obsadil pěkné třetí místo, Viktorie zopakovala skvělou obhajobu a v oboru Zdravotnictví opět zvítězila. Postoupila proto do celostátního kola, které se bude konat 21. – 23. 6. 2024 na SPŠ elektrotechnické a VOŠ Pardubice ve spolupráci s Univerzitou Pardubice.
Oběma soutěžícím gratulujeme ke skvělým výsledkům!
Hana Šoukalová
Telefonování s Chorvaty
Chodím do tercie a v tomto školním roce si 14 studentů naší třídy telefonovalo s chorvatskými studenty ze Záhřebu. Projekt trval čtyři týdny a každý z nás postupně hovořil se čtyřmi studenty s dvoutýdenní pauzou, kdy jsme si mohli odpočinout a vstřebat všechny nové informace. Studenti, se kterými jsme komunikovali, chodí na Základní školu Ivana Filipovice do 7. a 8. třídy a angličtinu...
Více v článku Telefonování s Chorvaty.
Anatomické a Mendelovo muzeum Brno
Studenti 3. ročníku GVM navštívili dne 11. 4. 2024 Anatomické muzeum Lékařské fakulty profesora Žlábka a Mendelovo muzeum v Brně. Bohatá a moderní sbírka anatomických preparátů Anatomického muzeu MUNI je plně srovnatelná s jinými evropskými anatomickými muzei. V současné době je v muzeu vystaveno více než 600 zajímavých exponátů. Sbírky anatomického muzea jsou rozděleny podle jednotlivých systémů a jsou přehledně uloženy. Anatomické muzeum slouží především výuce anatomie studentům Lékařské fakulty MU a odborníkům z klinické praxe.
Jak z DNA vzniká protein? Jaký je rozdíl mezi šlechtěním a genetickými modifikacemi? Na tyto otázky dostali studenti odpovědi při výukovém programu v Mendelově muzeu. Studenti se na základě modelových problémů naučili rozeznávat rozdíly a podobnosti mezi šlechtěním a genetickými modifikacemi. Během programu si také prověřili své schopnosti rozlišovat fake news a pravdivé informace o GMO. Exkurzi jsme zakončili komentovanou prohlídkou, která nás zavedla až k Mendelově včelínu. Prohlédli jsem si nově postavený skleník na původních základech, kde Mendel prováděl své pokusy s hybridizací rostlin, nebo místo, kde stávala oranžerie.
Linec - to není jenom linecký koláč
V jeden dubnový den, bylo to 16. roku 2024, se třídy 5. A a 4. A vypravily do Rakouska poznávat město Linec. Naše první zastávka směřovala do muzea moderních digitálních technologií a umělé inteligence Ars Electronica Center. Poté jsme měli rozchod v malebném centru Lince, města ležícího na řece Dunaj, a následně nás pan průvodce seznámil s místními pamětihodnostmi. Hodně nás zaujala největší katedrála Rakouska - Mariendom a okouzlující uličky historického centra. Naše poslední zastávka byla na poutním vrchu Pöstlingberg, kam jsme vyjeli historickou tramvají, a odkud byl působivý výhled na celé město. Celá naše třída byla s exkurzi velmi spokojena.
Žáci 5. A
Setkání s ambasadorem Masarykovy univerzity
Ve středu 17. 4. 2024 se uskutečnila přednáška o studiu na Masarykově univerzitě pro 2. a 3. ročník vyššího gymnázia. Filip Versteeg, ambasador z MU, je studentem 5. ročníku filozofické fakulty se zaměřením na ZSV a dějepis. Sdělil nám jak základní informace o studiu, tak užitečné poznatky ze svých vlastních zkušeností. Dozvěděli jsme se mnoho o bakalářském i magisterském studiu, sestavování rozvrhů, ubytování na kolejích i o studentském životě v Brně. Přednáška byla pojata interaktivním způsobem, byly zodpovězeny naše dotazy a vyvráceny všechny mylné domněnky. Na závěr nás mile překvapil kvíz, ve kterém nám byly pokládány otázky o MUNI. Výherci si odnesli malou pozornost. Přednáška byla ve všech aspektech obohacující a moc se nám líbila.
Veronika Čechmanová a Viktorie Kroulíková, 7. A